Custom Menu

Latest From Our Blog

Alimentatia copilului dupa varsta de 6 luni

Alimentatia copilului dupa varsta de 6 luni

Ca sa scriu aceasta postare am stat o noapte intreaga sa analizez foile cu schemele recomandate de pediatrul lui Vlad, caci pe memorie nu ma mai pot baza. E incredibil cat de repede uiti aceste date…Stiu foarte bine care a fost ordinea diversificarii – am inceput la 6 luni cu legume, apoi am introdus fructele, apoi galbenusul, apoi branza, apoi iaurtul…dar nici ca mai stiu exact cate masuri odata sau la ce intervale. E si normal sa le uiti, cand copilul ajunge sa aiba 1 an si te apuci sa aplici alte scheme, alte regului, alta joaca.

Ramasesem datoare cu completarea acestui articol, in care va povesteam despre cum merge diversificarea in cazul lui Vlad si despre cum introdusesem masa de legume cu carne. Ca si atunci, va spun si acum ca cel mai bine e sa luati orice decizie legata de alimentatia copilului impreuna cu medicul care ii urmareste evolutia. Fiecare copil e unic si are asadar nevoie de un regim care sa I se potriveasca.   Cel mai bine e sa tineti cont de medicul pediatru si sa-i urmati sfaturile, caci e mai in masura sa va ajute decat oricare alt site sau blog, care trateaza la modul general acest subiect, neluand in calcul nevoile specifice ale fiecarui copil.

Intalnesc din ce in ce mai des articole despre autodiversificare, intalnesc articole despre alimentatia copiilor fara carne, copii vegani etc si am ajuns la concluzia ca eu am fost o “traditionalista” la acest capitol. De fapt nu doar eu, caci deciziile acestea le-am luat impreuna cu Radu, sustinuti de pediatru. O sa vedeti asta in schemele care urmeaza.

Pentru ca primesc aproape in fiecare zi intrebari legate de “ce a urmat dupa masa de legume” detaliata aici, am zis sa va fac un rezumat al alimentatiei lui Vlad de pana in prezent. Ramasesem la:

1 masa X piure legume – morcov, radacinoase, dovlecel, fasole verde, spanac , cartof dulce(dupa 8 luni)
             + carne (pui/vita/curcan)
             + galbenus ou (!dupa introducerea fructului! – vezi schema in continuare)

A urmat apoi introducerea mesei de fructe:

1 x fruct + cereale – mar Golden
Ziua 1 -3 – 50 gr mar copt + 2 masuri cereale orez + zeama compot + san
Ziua 4 -6 – 100 gr mar copt + 3 masuri cereale + san
Ziua 7 – 9 – 150 gr mar copt + 4 masuri cereale + san
Ziua 10 – 15 – 150 gr mar (1/2 crud + ½ copt) + 4 masuri cereale orez
Ziua 16 – 150 gr mar crud + 4 masuri cereale.

Din ziua 16 am renuntat sa il mai pun la san ca si completare a acestei mese si, in felul acesta, am ajuns sa am 2 mese din zi fara san (una cu legume cu carne, cealalta de fructe cu cereale), plus alte 4 – 5 de san. In cazul nostru lucrurile au fost super usoare, in sensul ca nu a mai cerut nici el san in plus, fiindu-i suficienta masa descrisa mai sus. Iar urmatoarea masa de san i-o dadeam la minim 1 ora jumate dupa.

Din Ziua 18 am inceput sa adaug treptat si para, iar mai apoi dovleac copt. Dar treptat, in combinatie cu marul Golden crud.

Apoi a urmat schema de introducere a galbenusului:

Ziua 1 – piure legume + ¼ galbenus fiert tare
Ziua 2/3/4/5- piure legume + carne
Ziua 6 – legume + ½ galbenus
Ziua 7/8/9/10 – legume + carne
Ziua 11 – legume + ¾ galbenus
Ziua 12/13/14/15 – legume + carne
Ziua 16 – legume + galbenus intreg

Iar din acel moment aveam 5 zile pe saptamana in care masa de legume era cu carne si 2 zile pe saptamana in care avea legume cu galbenus (incerc si acum sa pastrez aceeasi schema) + ulei 10 picaturi/masa.

A urmat introducerea branzicii de capra, facuta in casa – la noi asta a venit aproape de 9 luni, caci intre timp Vlad se imbolnavise si tin minte ca am amanat introducerea alimentelor noi, ca sa nu-I zapacim de tot.  Branza o faceam (si o fac si acum) cu 500 ml lapte de capra si 5 tablete de Ca Lactic – in momentul fierberii se adauga pastilele de calciu pisate si va coagula imediat. Suna complicat, dar nu e. Stiu ca mai e o varianta cu zeama de lamaie, dar eu una nu am incercat-o.

Ziua 1 – 5 – 150 grame fruct (ma, para, dovleac copt, banana) + ½ lingura branza + 3 masuri cereale
Ziua 6 – 10 – 150 grame fruct + 1 lingura branza + 2 masuri cereale
Ziua 11 – 15 – 150 grame fruct + 1 lingura si jumatate branza de capra
Ziua 16 – 150 grame fruct + 2 linguri branza de capra

Sigur ca e foarte important sa urmariti evolutia bebelusului. Daca apar modificari ale scaunului, eruptii pe piele, gaze etc. trebuie anuntat medicul si sorice schema de mai sus se schimba, se adapteaza pe fiecare caz in parte. Asa cum spuneam la inceput, asta a fost schema pe care am urmat-o noi si care a functionat in cazul lui Vlad fara probleme. Dar luati in calcul ca Vlad a fost intotdeauna un copil care a mancat bine, care depasea de cele mai multe ori cele 150 grame de fructe pomenite mai sus.

O alta schema a fost legata de introducerea iaurtului:

Ziua 1 – 3 – 50 ml iaurt + biscuiti (2) + banana – total 210 ml
Ziua 4 – 6 – 100 ml iaurt + biscuiti (3)
Ziua 7 – 10 – 150 ml iaurt + fruct (banana/mar copt)

Asta e un rezumat, ca la varsta de 10 luni sa fi ajuns deja la: 2 mese de lapte de san, 1 masa de fructe cu branzica, 1 masa de legume cu carne (5 ori pe saptamana legume cu pui/vita/curcan/ficat/peste si 2 ori pe saptamana legume cu galbenus), 1 masa iaurt cu biscuiti sau cereale. Cam asta era formula noastra. Mesele de san erau dimineata si seara, evident.

De pe la 11 luni Vlad a inceput sa se trezeasca de mai multe ori pe noapte, dintr-odata. El e un copil care a dormit fara sa mai manance pe durata noptii de la 2 luni jumate. Initial am crezut ca sunt dintii, ca e vreun puseu de crestere, dar apoi m-am prins ca se trezea pentru ca nu ii mai ajungea laptele meu de la masa de seara. Am facut mai multe “probe” cateva nopti la rand cand m-am muls inainte sa il pun la san si am obtinut maxim 20 ml, in conditiile in care el ar fi trebuit sa pape la varsta si greutatea lui in jur de 150 – 170. Asa ca din acel moment am cerut sfatul medicului, am inceput sa ma informez cu privire la ce alternative exista si am ales sa ii dau lapte de creste, ca si lapte de completare dupa ce il puneam la san, atat dimineata, cat si seara. L-a acceptat extrem de usor. L-a iubit din prima, ce sa mai, iar pe mine asta m-a durut…Citisem ca un copil alaptat la san atat de mult timp nu va accepta usor alt lapte si…surpriza! Ma uitam la el cum inghite cu pofta laptele care ii curgea dintr-odata fara efort si imi ziceam in gand: “Heeeey!!!Nu se poate sa iti placa atat de mult…cum ramane cu alaptarea?!” Lasand gluma la o parte, pot sa zic ca lucrurile au evoluat intr-un ritm natural, firesc. Adica a fost un proces de intarcare lung si natural. Si a fost bine ca nu a trebuit sa iau eu aceasta decizie, sa zic “Gata! Stop joc! De azi nu mai papam san!”.  El a dictat cumva sosirea acestui moment. Incepuse sa stea tot mai  putin la san, productia incepuse si ea sa scada, asa ca am introdus laptele de crestere ca si completare. Am tinut-o asa pana la 1 an si 3 luni, cand nu a mai vrut sa suga la san (cred ca nici nu mai avea ce) si a ramas doar cu laptele de crestere, in continuare 2 mese pe zi. Acum mananca in jur de 210 ml lapte de crestere/masa.

Cand ma gandesc la alaptare mi se face dor, caci pentru  mine a fost o experienta foarte placuta; era momentul nostru, cand el avea nevoie doar de mine si atat. Dar realizez ca a crescut si ca asta e cursul firesc al lucrurilor. In curand va manca singur, in curand va merge la scoala, in curand la facultate, in curand la casa lui…Oricum timpul asta zboara prea repede!

Revenind la discutia ramasa in aer legata de laptele de crestere vs lapte de vaca (sau alt animal), pot sa va spun, asa cum le-am spus-o si altor mame la intalnirile recente pe care le-am avut, ca am ales laptele de crestere pentru ca eu cred ca este cea mai buna varianta, desigur excluzand laptele de san (care ramane si dupa varsta de 1 an recomandarea numarul 1, acolo unde se mai poate si unde se mai doreste). Dupa varsta de 1 an am observat ca foarte multi parinti incep sa le dea copiilor mancare “de adult”. Ori Vlad al meu nu mananca ce mananc eu, adica mananca in continuare alimente atent alese, care sa formeze o dieta echilibrata. Sigur ca fata de schemele de mai sus am introdus dupa varsta de 1 an si alte “delicatese” in meniu – o supa cu galusti, niste papanasi fierti in lapte, o mamaliga cu branza, niste dovlecei umpluti cu carne la cuptor etc – adica mancaruri mai gustoase (cu putina sare, putine condimente, pe care nu I le-am dat inainte de 1 an). Dar nu am trecut direct la ciorba mea, la mancarea mea de pranz, la prajitura mea sau la laptele meu de vaca din frigider. Nu, el bea in continuare un lapte conceput special pentru copiii de varsta lui, care sa implineasca necesitatile acestei etape in dezvoltarea lui.

In urma intrebarilor voastre, am cerut informatii suplimentare medicilor specialisti invitati la Conferintele legate de alimentatia copiilor cu varsta mai mare de 1 an si sper ca acestea sa va ajute in luarea deciziilor potrivite copilului vostru.

Mentiunile facute de autoritati in ceea ce priveste laptele de crestere atrag atentia asupra faptului ca nu ar fi nevoie de acesta daca, si doar daca, alimentatia copiilor mici ar fi echilibrata. In acelasi timp, autoritatile mentioneaza faptul ca exista cateva tari din Europa in care alimentatia copiilor mici nu este echilibrata.

Din pacate, Romania este una dintre aceste tari, dupa cum arata si studiile mentionate mai jos:

  • 70% dintre copiii de 1-3 ani mănâncă alimente nepotrivite vârstei lor (Sursa: Studiu privind obiceiurile nutriţionale ale sugarului şi copilului mic, realizat de GfK România în perioada martie – aprilie 2010, pe un eşantion reprezentativ naţional pentru mămicile cu copii până în 3 ani care nu mai sunt alăptaţi exclusiv la sân.)
  • 60% dintre copiii cu varsta de 1 an au deficienta de FIER (Sursa: Statusul nutritional al copiilor in varsta de pana la 5 ani: Romania – 2005 / Institutul pentru Ocrotirea Mamei si copilului prof. dr. Alfred Rusescu, UNICEF)

 

Conform pozitiei EFSA (European Food Safety Authority) din Octombrie 2013, in ceea ce priveste cerintele nutritionale si aportul alimentar al sugarilor si copiilor mici, aflam ca laptele de crestere pentru copiii mici reprezinta unul dintre mijloacele prin care poate fi crescut aportul de nutrienti (ca de ex. acizi grasi polinesaturati – PUFA/poli unsaturated fatty acids, Fierul, vitamina D, iod) care la unii copii mici poate fi considerat inadecvat. Laptele de crestere reprezinta un sprijin in alimentatia copiilor cu varsta de peste 1 an, aducand un aport constant si important de nutrienti necesari in perioada de crestere, sustinand dezvoltarea armonioasa.

Fiecare mama trebuie sa consulte medicul pediatru atunci cand vrea sa faca o schimbare in alimentatia copilului; deciziile pe care le ia cu privire la alimentatia copilului sunt individuale si se bazeaza pe nevoilea cestuia.

Mai jos puteti regasi mentiunile facute de fiecare organizatie in parte:

OMS, 17 July 2013 “Information concerning the use and marketing of follow-up formula”
WHO maintains, however, that breast milk remains the most appropriate liquid part of a progressively diversified diet for the vast majority of children between 6 and 24 months of age, once complementary feeding has begun. Moreover, for those children who, for various reasons, are not breastfed, or for whom breastfeeding will stop before the recommended duration of two years or beyond, acceptable milk sources exist.3
3Acceptable milk sources include full cream milk, fermented milk or yogurt or commercial infant formula. Infant formula is an option when it is available, affordable, can be used safely and provides a nutritional or other advantage over animal milk. “Guiding principles for feeding non-breastfed children 6-24 months of age.” Geneva, World Health Organization, 2005.  “
 
EFSA, 25 October 2013 “Growing-up’ formula: No additional value to a balanced diet”
“They also concluded that intakes of a range of micronutrients, including calcium, magnesium and vitamin C, were likely to be high enough to reach dietary requirements. However, consumption of Omega-3 fatty acids, iron, vitamin D and iodine (in some European countries) among infants and young children is low.
The Panel notes that particular attention should be paid to ensure the appropriate supply of Omega-3 fatty acids, iron, vitamin D and iodine to infants and young children who either have or are at risk of having inadequate status in these nutrients. Fortified formulae, including young-child formula, are one way to increase such intakes.”
 
EFSA 2014: “Use of formulae by young children”
The Panel was also asked to advise the Commission with respect to the appropriate age range of use and the essential composition of so-called “growing-up milks” or young-child formulae.
In its previous opinion (EFSA NDA Panel, 2013e), the Panel considered that, despite the fact that an adequate amount of energy and nutrients can be supplied by a balanced and varied diet, intakes of ALA, DHA, iron, vitamin D and iodine in some infants and young children living in Europe are low and some sub-groups in this population may be at risk of inadequacy. This consideration was based on assessment of nutrient intake data and on studies investigating the nutrient status of infants and young children living in Europe.
In the same opinion, the Panel noted that formulae, including young-child formulae, are one of several means to increase intakes of these critical nutrients in infants and young children living in Europe with inadequate or at risk of inadequate status of these nutrients. However, other means, such as fortified cow‟s milk, fortified cereals and cereal-based foods, supplements or the early introduction of meat and fish into complementary feeding and their continued regular consumption, are efficient alternatives to increase intakes of these nutrients. The selection of the appropriate form and vehicle through which these nutrients are provided in the diet will depend on national dietary habits, health authorities, the regulatory context and caregivers‟ preference. The Panel concluded that no unique role of young-child formulae with respect to the provision of critical nutrients in the diet of infants and young children living in Europe can be identified, so that they cannot be considered as a necessity to satisfy the nutritional requirements of young children when compared with other foods that may be included in the normal diet of young children. The median content of ALA, DHA (if added), iron, vitamin D and iodine in currently marketed young-child formulae is within the range of permitted concentrations in FOF and, except for iron, also in IF. The Panel notes that formulae consumed during the first year of life can continue to be used by young children. Therefore, the Panel does not consider it necessary to propose specific compositional criteria for formulae consumed after one year of age.”

S-a facut dimineata deja si eu inca scriu pentru aceasta postare, care a devenit in mod oficial cea mai lunga ever pe acest blog! Asa e cu temele acestea din categoria Parenting, te fac sa te lungesti la vorba. Am dreptate?

82Comments
  • Irina/ 29.06.2015Reply

    Buna Dana, am citit postul tau si ma bucura mult sa vad ca nu sunt singura “exagerata” (cum imi spune mullta lume din jurul meu) care respecta schemele date de medicul pediatru. Baietelul meu are acum 1 an i 2 luni si exact ca si tine am ales sa respect intocmai schemele iar dupa varsta de 1 an am incercat si alte mancaruri mai “imbunatatite” (mamaliguta cu iaurt fiarta in lapte, papanasi fierti, supa de broccoli etc). Acum avem o singura mica problema…mancam totul pisat la blender…pentru ca na…asa ne-am obisnuit si sincer nu prea stiu cum sa il fac sa manance bucatele sau macar pisat la furculita

    • Dana/ 29.06.2015Reply

      Off..nici noi nu stam grozav la capitolul asta. Mananca biscuiti, paine, banane, avocado sau bucati de mere taiate felii, dar cam atat. Prefera in continuare mancarea pasata la blender. In dupa amiaza asta i-am dat pasat la furculita o jumatate de avocado (cu bucati mai mari), amestecat cu o jumatate de banana si 4 masuri de cereale. Si acum suntem in faza in care il incurajez sa manance singur cu lingurita. Jumatate e pe jos ….

      • ioana/ 29.06.2015Reply

        Sunt, etape si faze, cred ca daca insistam cu mancarea u textura cat mai apropiata de cea “adevarata” pana la urma se obisnuiesc.

        Despre lingurita, eu am una in forma de L cu care poate manca singur mai usor. E din Franta, a fost a sotului cand era bebe, dar mama mi-a zis ca si eu aveam una similara. Totusi nu am gasit in comert.

        Eu, la 21 de luni ale copilului am uneori probleme cu cantitatea prea mare de lapte, bea si de 3 ori pe zi, adica uneori la pranz. Iaurt ar manca intr-una la fel si cornulete de paine dar cu legumele si fructele, mai ales crude e uneori chin. Alteori mananca bine. Copii diferite, apetituri diferite. Cand ma uit la copiii prietenilor, cand ne intalnim, nu sunt 2, chiar frati, care sa manance la fel de bine.

        • Dana/ 29.06.2015Reply

          Absolut! Trebuie insistat. De exemplu cand i-am dat primele paste, am cumparat din acelea bio (de la Bebe Tei) si le-am luat special pe cele mai mari ca sa le pot baga la blender, pentru ca pe cele pentru copii care sunt foarte mici si in forma de stelute/floricile le scuipa imediat cum le simtea in gura. Dar acum, de vreo cateva zile, am revenit la ele si ii plac foarte mult! 🙂

  • Alexandra/ 29.06.2015Reply

    Super articolul, eu de abia in iulie o să nasc, deci diversificarea prin ianuarie 2015, dar cu siguranță o să revin atunci pe blog și o să recitesc tot 🙂

  • Andreea Ilie/ 29.06.2015Reply

    “Câte bordeie, atâtea obicee “, zice o vorbă. Si asa si e. Noi avem o schema puţin diferită de a voastră. Avem încredere maximă in pediatrul nostru, este foarte bine pregătită si actualizată, să zic așa! Noi nu am asociat si nu vom asocia prea curând fructele cu niciun alt tip de aliment deoarece fructele au un timp in care se digeră, carbohidratii si proteinele animale au alt timp( mai indelungat ) ceea ce face ca prin asocierea lor sa încetinești digestia fructelor, bolul alimentar rămâne mai mult timp in stomac si poate da oarecare probleme digestive. Noi nu dăm biscuiți, nu am găsit niciun tip de biscuite in comerţ fără zahăr, sare si alte chestii interzise( cel puţin pentru noi) in primul an de viaţă. Branza de vaci o dăm la masa de 16.30, combinata cu cereale, alternam o zi brânză, o zi iaurt. La 9 luni, Victor deja a mâncat mamaliguta cu brânză de vaci cu smântână! Laptele praf a rămas pentru dimineaţă şi seară.
    Ne apropiem de mersul la creșa si ne e teamă căci acolo nu dau nimic blenduit copiilor mai mari de 1 an, si al meu nu vrea sa accepte nimic altfel. Cum prinde o bucățică de ceva, sta si morfeca la ea încontinuu si refuza sa mai deschidă gura. Poate sa stea si o oră cu bucățica in gură, nici nu o înghite,nici nu o scuipa, trebuie sa o scot eu cu mâna….

    Dana, ți-am lăsat un mesaj pe FB, legat de geanta Sweet Cale, când ai un pic de timp, poate arunci un ochi. Mi-ar prinde bine un răspuns în termen cât mai scurt.

    O zi frumoasă!

    • Dana/ 29.06.2015Reply

      Ti-am raspuns 🙂 Bine zis! Si eu auzisem ca unii nu combina fructele cu nimic, dar noi le-am introdus treptat si am vazut ca nu sunt probleme in formula asta. Bine, eu inca nu i-am dat capsuni si nici citrice. A avut probleme cu burtica in ultima vreme si am zis sa nu fac acum “experimente”.

  • Bibi/ 29.06.2015Reply

    Ce fel de cereale folosesti?

    • Dana/ 29.06.2015Reply

      Azi i-am dat de exemplu cereale de orez de la Nestle (pe care scrie ca sunt bune de la 4 luni).

      • Cornelia/ 21.03.2021Reply

        Bună, Dana! Suntem și noi în plin prices de diversificare și m-a ajutat enorm ceea ce ai postat. Aș avea o întrebare: cerealele sunt amestecate pur și simplu cu fructele sau le preparai cu lapte sau apă înainte? Mulțumesc!

    • Alexandra P./ 30.06.2015Reply

      Organix sunt mai ok. Insa eu nu le prefer pe cele instant, ci ii fierb eu fulgii de ivaz spre exemplu si ii amestc apoi cu fructe.

      • Alexandra P./ 30.06.2015Reply

        Ovaz*

  • andreea/ 29.06.2015Reply

    Buna Danuca…foarte interesanta postarea ta, o sa imi fie de folos cand va creste bebe. Noi avem o luna, pana la diversificare mai avem. Vroiam sa te intreb…tu i-ai facut lui Vlad toate vaccinurile….ma tot gandesc la acest subiect. Sper sa imi raspunzi…te pup si te imbratisez!

    • Dana/ 29.06.2015Reply

      Eu i-am facut schema obligatorie de vaccinare. Stiu ca si aici parerile sunt foarte impartite, asa ca nu as vrea sa se nasca mari controverse din asta 🙂

      • Alexandra P./ 30.06.2015Reply

        Buna Dana! Nu este niciun vaccin obligatoriu, completez asta, pentru mamicile care sunt in dilema si care poate din lipsa informatiilor considera ca ar fi ceva obligatoriu. Eu consider ca merita sa ne informam temeinic cand vin pe vorba despre sanatatea noastra si a copiilor nostri. Spun asta, pentri ca ajungi in cabinetul dr de fam, spre exemplu, te trezesti ca iti spune ca pana la un an vaccinurile sunt obligatorii, cand de fapt nu este asa! Nu te obliga nimeni sa faci ceva ce nu iti doresti! Deci cu cat ne informam mai mult, cu atat avem mai multa liniste si putem lua decizii rationale si neindoielnice 🙂

        • Diana/ 08.03.2018Reply

          Poate ai treaba pe blogul Oliviei Steer si te retinem!!! Vai de capul nostru de pareristi….

  • Raluca/ 29.06.2015Reply

    Pentru ca nu sunt (inca) mama, am sa ma rezum la acest pasaj care mie mi s-a parut cel mai emotionant ever din postarile tale (imi asum subiectivitatea):

    Cand ma gandesc la alaptare mi se face dor, caci pentru mine a fost o experienta foarte placuta; era momentul nostru, cand el avea nevoie doar de mine si atat. Dar realizez ca a crescut si ca asta e cursul firesc al lucrurilor. In curand va manca singur, in curand va merge la scoala, in curand la facultate, in curand la casa lui…Oricum timpul asta zboara prea repede!

  • Adina/ 30.06.2015Reply

    Bună Dana, am intrat pe o grămadă de site-uri in legătură cu acest subiect și nu știu ce să mai cred că e bun pentru un copil ce a trecut de 1 an. Mă gândeam acum că și băiețelul meu se trezește de vreo trei ori pe noapte pentru laptic, e alăptat . Băiatul are 1 an și 3 luni și nu m-am gândit sa-i dau alt lapte până acum. Nu știu ce sa fac. Parcă nu aș renunța la alăptat!

    • Dana/ 30.06.2015Reply

      Se trezeste acum, dintr-odata? Renuntase la mesele din timpul noptii si acum le cere din nou? Sau a mancat dintotdeauna in cursul noptii? Ai facut o proba cu pompa de san? Eu am facut asta cateva seri la rand, ca sa verific ce ar mananca el la ora repectiva. Si asa am constatat ca scazuse dramatic productia si ca nu mai avea cum sa se sature cu ce ii dadeam eu. Si degeaba l-as mai fi pus la san in timpul noptii, pentru ca Vlad nu mai avea de la 2 luni jumate mese noaptea (singur a renuntat la ele), asa ca sanii mei se obisnuisera sa nu mai “pregateasca” nimic in acel interval. Cere sfatul medicului daca ti se pare ca au aparut schimbari in comportamentul lui. Poate e alta cauza pentru care se trezeste.

  • Alina T/ 30.06.2015Reply

    Buna Dana. Tu ii dai biscuiti lui Vlad? Ce fel de biscuiti? Cei din comert, contin zahar..si nu as vrea sa i dau baietelului meu de 11 luni.

    • Irina/ 30.06.2015Reply

      Buna Alina, eu am vazut in mega image (nu am incercat pana acum) biscuiti de la Hipp fara zahar si gluten pentru copiii cu varsta +6 luni

    • Alexandra P./ 30.06.2015Reply

      Cei de la firma Organix sunt ok

      • Dana/ 01.07.2015Reply

        Da, exact, nu au zahar.

  • Dana/ 30.06.2015Reply

    Dana super articol:) cam semanam la treaba cu diversificarea:)) si culmea ca ma cheamă si la fel :)) ca si chestii pe care sa le mai rontaie pe zi asa:) in afara de biscuite ce ii dai? Noi am gasit la bebe tei ca niste pufuleti Organix… Dar as vrea sa mai schimbam asa

    • Cristina/ 30.06.2015Reply

      Eu ii mai dau sa rontaie turtite de orez expandat bio de la Mega Image/Delhaize sau Sano Vita. 1/zi mai ales in perioada in care o supara dintii. Pustoaica mea are 10 luni.

      • Dana/ 30.06.2015Reply

        Si noi papam orez expandat. Mai ales in calatorii.

  • Bia/ 30.06.2015Reply

    Tocmai a murit un baietel de 6 ani in Spania pentru ca parintii lui au decis sa nu il vaccineze. Treaba asta nu e de joaca.
    Generatile anterioare isi vaccinau copii pentru ca au vazut pe pielea lor cum cunoscuti au murit de boli “banale” din frica ca copii lor sa nu treaca prin acelas chin. In ziua de astazi, multi parintii sunt prea moderni si nu mai exista frica de moarte dintr-o boala “banala” care are vaccin. De ce nu iai evita un posibil chin copilului tau?

    • Cristina/ 30.06.2015Reply

      Pt ca ei se cred informati. Si chiar sunt. Insa sursele sunt gresite, unele ambiguue sau chiar dubioase.

      • Dana/ 30.06.2015Reply

        Fratele meu e medic la infectioase. Ma incurajeaza sa-l vaccinez. Lui ii mor pacienti de tetanos si nu stiu cate alte boli “uitate”. Si tind sa cred ca oamenii astia care au stat ani de zile prin facultate si continua sa studieze si dupa, constant, pe tot parcursul practicarii profesiei, sunt ceva mai avizati decat noi astia care citim niste bloguri si site-uri cateva nopti la rand. Eu il respect pe fratele meu medic.

        • Cristina/ 30.06.2015Reply

          Bravo, Dana! Si eu gandesc la fel. Totusi, lasand la o parte zecile teorii ale conspiratiei, medicina moderna, vaccinurile si antibioticele au salvat mii de vieti. Sa nu uitam ca se murea pe capete din apendicita si mute vieti erau distruse si mutilate de poliomielita, de ex. Sunt usor de ignorat bolile atunci cand ele sunt eradicate….dar daca eu nu am vazut niciodata o girafa, asta nu inseamna ca ea nu exista si, poate, candva o voi vedea.

  • Corina/ 30.06.2015Reply

    Sper sa nu fie cu suparare, dar proba cu pompa de san nu e relevanta din cate am citit pentru stabilirea productiei de lapte de la un moment dat, copilul scoate mai bine decat pompa. In rest fiecare isi alege ce I se potriveste mai bine pentru diversificare, eu sper sa ne iasa cu autodiversificarea, abia am inceput. Daca nu merge trecem pe clasic. O zi frumoasa.

    • Dana/ 30.06.2015Reply

      Intr-adevar, copilul trage mai bine. Dar diferentele nu sunt atat de mari. Adica de la 20 ml cu pompa, nu inseamna ca ar fi tras 200 el singur. In plus, faceam comparatia cu lunile in care la aceeasi ora seara trageam 170 ml cu pompa. Bafta!

  • adda/ 01.07.2015Reply

    Buna! Am citit cu interes o parte din articol, insa m.am pierdut undeva pe drum. Nu achiesez la opiniile Danei in ceea ce priveste alaptatul, cred ca bebe e cea mai buna pompa si nu era nevoie de proba laptelui… laptele e acolo, iar bebe e singurul care il poate scoate, cat are nevoie. Nici eu n.am dat biscuiți pt ca au zahăr, prefer sa.i fac eu in casa si macar stiu ca nu au ingrediente ascunse. Cat despre cereale, am zis pas din start celor la cutie genul Nestle, care sunt para procesate si ni fac altceva decat sa pufoseasca si nu aduc un aport nutritiv. Cel puțin, in opinia mea, nu unul de calitate. Sunt mare fan al pseudocerealelor si iti recomand, Dana, sa le incerci. Într-adevăr, varianta la cutie e foarte rapida, insa n.as da meiul, quinoa, amaranthul, cușcuș, hrisca, tapioca sau chia pe cerealele procesate. Astea chiar au vitamine… eu am dat mămăliguță cu iaurt inca de la 8 l, nu inteleg de ce sa aștepți pana la un an. Fara suparare, parerea mea e ca schema ta de diversificare e cam galopanta. Cam multe alimente dintr.o data. Bebe are o viata inainte sa pape din toate. Eu am zis un mare NU biscuiților din comerț, cerealelor procesate, la cutie, laptelui praf, desi si strumful meu a avut muuulte momente cand molfaia toata noaptea, dar in nici un caz de foame, ci mai degraba pt confort, alinare, sete, eruptii dentare, alint. Sper ca nu am supărat pe nimeni, insa nu e tocmai un exemplu de urmat aceasta schema de diversificare, desi mama care o recomanda e celebra. E doar opinia unei mame care si.a propus ca, atat timp cat va sta acasa alături de bebe, sa.i asigure o alimenatie cat mai sănătoasă.

  • Alina/ 12.07.2015Reply

    Buna Dana, am citit cu interes acest articol, dar si comentariile …… Apreciez ca ai impartasit experienta ta cu noi si ca recomanzi SFATUL DOCTORILOR, nu cel al persoanelor neavizate ……:) In ceea ce priveste “statul acasa” situatie e relativa pentru ca sunt mame care mai mai fac si altceva ( lanseaza parfumuri, posete ……. 🙂 ) sau mame care pierd timpul si energia in cautarea unei alimentatii pure, bio ….. Parerea mea este ca important pentru ei este starea ta de spirit ca mama, degajarea cu care infrunti orice situatie pentru ca oricum in ochi lor suntem ” eroul preferat”. Un copil fericit va .

  • Alexandra/ 13.07.2015Reply

    Imi pare ff rau sa citesc ca ii dai copilului lapte praf! O fi el ”decrestere” conform producatorilor care nu stiu cum sa faca sa ia copiii de la sanul mamei. Regretabil ca o femeie inteligenta a incercat sa faca proba suptului, ar fi trebuit sa stii, sau cel putin sa te informezi corect inainte a da copilului un lapte de vaca, cu benzoat de sodiu, maltodextrina si o multime de zaharuri. Nicio pompa din lume nu va scoate laptele din san cum face copilul tau. Proba suptului e o alta mare prostie bagata in cap mamelor vulnerabile. Dana, esti un exemplu pentru multe mame, nu le face sa isi indoape copiii cu astfel de bombe chimice cu efect intarziat. Copilul se trezeste noaptea pentru ca arenevoie de tine, viseaza, ii e frig/cald, etc. Daca vrea mai des la san, foarte bine. Laptele se produce conform principiului cerere-oferta . cauta un specialist in alaptare, un medic updatat, si imi vei da dreptate.

    • Dana/ 13.07.2015Reply

      Da, sunt un exemplu ca am alaptat pana la 1 an si 3 luni. Nu vreau sa intru in aceasta polemica, dar cred ca stiu mai bine cand copilul meu REFUZA sanul, pe care pana la o anumita varsta l-a acceptat fara probleme. Si repet, stiu foarte bine ca un copil suge mai bine decat o face o pompa, DAAAAAR diferenta nu poate fi de la 20 la 200 ml. Cu aceeasi pompa reusind sa trag la aceeasi ora de multe ori pana la acea varsta in jur de 200 ml. Aceleasi reguli repetate intr-una nu vor face mai multe mame sa alapteze! Cred ca am dat dovada de mult echilibru din acest punct de vedere si doar asa am reusit sa alaptez exclusiv pana la 6 luni si in continuare pana la 1 an si 3 luni. Daca as fi continuat sa ascult acest set de “reguli” pe care toti marii sustinatori ai alaptarii le impun cu agresivitate pe site-uri si bloguri, as fi abandonat de mult, pentru ca m-as fi simtit depasita de situatie! E foarte important cum pui problema. Daca o faci ca un atotstiutor mai multi vor refuza sa te urmeze, decat daca vii cu experienta proprie, care e UNICA. În plus, cred ca oricine a urmărit acest subiect pe blog a remarcat ca întotdeauna am susținut ca sunt de părere ca laptele de sân rămâne în continuare cea mai buna opțiune, atât timp cât se mai poate și se mai dorește asta, chiar și după vârsta de 1 an.

      • Sandra/ 05.08.2015Reply

        Buna Dana. Am trecut prin aceleasi etape…Alaptat pana cand nu am avut lapte (pana la 11 luni)… Teorii sunt multe si oameni cu pareri extreme, dar mama stie mai bine pana unde pot fi impinse limitele. Am fost uimita de cat de rapid a acceptat si zambetul lui dupa primul biberon…A fost un moment dureros, dar si o confirmare ca am luat decizia buna (pierduse deja 500 de grame). Alaptatul e influentat de o multime de factori. Pur si simplu, uneori, nu mai functioneaza si trebuie sa accepti realitatea. Intotdeauna se vor gasi ‘experti’ care sa spuna ca trebuia sa incerci mai mult…

    • Cristina/ 14.07.2015Reply

      Multumim pt parerile avizate si excelent argumentate din surse provenite cel mai sigur de pe internet. Ce ne -am face noi fara voi, cele atat de docte? Nici macar medicii nu pot rivaliza cu cunostintele voastre atat de vaste… Mai ai si frati? Macar sa fiti mai multi…

  • Alexandra/ 13.07.2015Reply

    P.s. : san plin=lapte mult, apos/ san ”gol”= lapte dens, gros, hranitor!!

    • Cristina/ 14.07.2015Reply

      Zau?

  • Madalina/ 18.07.2015Reply

    Draga Dana, iti citesc cu interes postarile si te felicit pentru munca si perseverenta cu care postezi. Articolele de Parenting sunt cele mai apreciate de catre mine si folosesc informatiile tale ca pe o referinta plina de bun simt si echilibru. As dori sa te intreb cum procedezi in cazul carnii, din ce surse o procuri – cred ca este bio? Iti multumesc mult pentru timp si atentie. Toate cele bune familiei tale pretioase!

  • anamaria/ 03.08.2015Reply

    Dacă nu se vede vaccinul Bcg, floricica aceea, chiar trebuie repetat vaccinul?cine ma poate ajută cu un răspuns?

    • Ana/ 04.08.2015Reply

      Nu este necesara vaccinarea, decit daca, dupa testare, se dovedeste ca bebe nu are imunitate. Testarea presupune injectarea sub piele a unei cantitati mici de ser (imi scapa cum se numeste), sub indrumarea unui medic pneumolog, nimic complicat. Daca locul se inroseste in decurs de citeva zile, chiar si mai repede, inseamna ca organismul reactioneaza si ca sunt anticorpi, iar revaccinarea nu mai este necesara. Sanatate! 🙂

  • Andra/ 03.08.2015Reply

    Buna Dana, felicitari pentru articol si mai ales pentru memorie 🙂 Eu deja am inceput sa uit unele detalii iar pitica mea are doar 7 luni.
    In etapele de refuzat legume + carnita / ou ce a mancat Vlad? Noi traversam o perioada de refuz categoric (dureaza doar de 4 zile, dar pare o eternitate deja). Mananca in continuare fructe cu branzica si mai nou e mare fan iaurt simplu. Doar pranzul e problema.. Am incercat sa introduc si alte legume, sa scot carnea, sa fac ce ii placea la inceput siii…maxim 30ml. Stiu ca nu e nici o tragedie, insa este ataaaaat de frustrant 🙂

  • Mada/ 03.08.2015Reply

    Buna,Dana!felicitari ptr frumoasa crestere a perfectului vostru!!Si pufarina mea implineste pe 8,un an si 4 luni…asadar am citit cu muuuult interes tot ce ai scris!!!as avea o singura intrebare..ce lapte ati ales? Noi mergem cu Topfer si suntem fff incantati:) iti multumesc anticipat ptr raspuns!pupici veseli

  • Oana/ 03.08.2015Reply

    Dar cati consultanti in alaptare, vaccinare, diversificare!!!! Dr. Google e cel mai tare. Dana, nu merita sa-ti irosesti timpul si energia scriind astfel de articole. Cine este interesat sa afle genul asta de informatie iti va scrie, cu siguranta, in privat. Altfel, fii atenta ca se trage! 😀 La asta, romanii se pricep cel mai bine.

  • Gabriela/ 03.08.2015Reply

    Buna , Dana! Cum procedati acum cu alimentatia lui Vladut cand mergeti impreuna in vacante?

  • daniela/ 04.08.2015Reply

    Am citit tot si mi se pare extraordinar de interesant. Vreau sa impartasesc cu toata lumea acest model de hranire a bebicului de la 6 luni in sus, in Engleza numit ”baby led weaning”. Urmariti acest link pentru detalii: https://dirtandboogers.com/why-i-chose-baby-lead-weaning-sunday/

    Adica altfel spus, te lasi ghidata de copil si de ce vrea el! Sau altfel spus, ii pui o bucata de brocoli foarte bine fiert, de ardei foarte bine fiert, de pastarnac sau orice fiert pana este foarte mole si il lasi sa mozoleasca la ea. La inceput se va juca cu ea, nu va manca mult dar se obisnuieste cu textura si scapi de chinul de a da copilului piure si legume pasate. Multe dintre voi au spus ca au aceasta problema. Este chiar foarte haios si dulce sa vezi fotografiile cu bebici care se chinuie cu ditamai ciolanul sau orice alta bucata mare de mancare. Eu admir acest sistem. Bineinteles copilul trebuie sa fie urmarit foarte foarte atent sa nu se inece. Si astfel daca gatesti fara sare si condimente poate manca exact ce mananci tu si sotul si sta la masa cu voi. Daca voi mancati tocanita cu carne de vita foarte bine fiarta, lui ii scoti pe o farfurie legume din tocana si carne si mananca cu voi.

    Similar, puteti cauta baby led weaning si in alte surse. Nu stiu cum s-ar numi asta in Romana dar este foarte usor de urmarit in imagini sa iti dai seama cam ce ar trebui facut.

  • daniela/ 04.08.2015Reply

    *in legatura la mesajul scris anterior, mentionez ca intre timp bebelusului i se da lapte de san sau formula de completare in timp ce incepi sa il obisnuiesti cu mancarea cu textura si in bucati mari. Mancand deja mancare in bucati mari si atat de diversa, copilul nu o sa creasca genul mofturos si o sa ii placa cam orice! Cel mai mare avantaj este ca scapi de piure complet. Iti trebuie insa muulta rabdare si o sa faca foarte multa mizerie 8)

  • elen/ 25.08.2015Reply

    Buna Dana,
    Am si eu un baietel care face 6 luni in curand si am cam unceput cu stangul in sensul ca dupa de 3 sapt de cand am ajuns acasa cu el a scazut 150 de gr ,iar acum la 5 luni jumate avem 6500 de grame medicul pediatru care ne vede tot timpul ne incurajeaza si ne spune ca mergem spre bine el e un copil vesel care s a adaptat la schimbari mananca tot ce i se da numai ca dintr o intamplare ne a vazut un alt medic pediatru si ne a zis ca sa nu cumva sa devina diatrofic ceea ce m a cam speriat.La voi cum a fost cu greutatea Vladut?

  • Mirela/ 03.09.2015Reply

    As vrea sa te întreb din ce fel de lapte de capra faci brânza, adică lapte pasteurizat cumpărat din magazin ?

    • Dana/ 03.09.2015Reply

      E unul cu cutia Verde dintr-o gama bio De la Mega. La inceput doar din ala ii faceam. Acum am inceput sa ii dau si altfel de branza, dar doar din comert, nu de la tarani (mi-e mie teama).

  • Loredana/ 05.11.2015Reply

    buna! Îmi poți spune ce fel de iaurt ai folosit la începutul diversificării lui Vlad?

  • Un tata care gindeste cu propiul cap/ 07.11.2015Reply

    sa mori tu:

    Ziua 1 -3 – 50 gr mar copt + 2 masuri cereale orez + zeama compot + san
    Ziua 4 -6 – 100 gr mar copt + 3 masuri cereale + san
    Ziua 7 – 9 – 150 gr mar copt + 4 masuri cereale + san
    Ziua 10 – 15 – 150 gr mar (1/2 crud + ½ copt) + 4 masuri cereale orez
    Ziua 16 – 150 gr mar crud + 4 masuri cereale.

    de aia a suprevietuit omenirea din epoca de piatra LOL
    la 6 luni si o zi, cind soarele era la o sulita pe cer, vintul batea dinstre vest si in pesterera erau exact 21grade, sugarul a primit 50g mar copt cu 2 masuri (de elastic de chiloti) si zeama de la un compot

    sa va stea dracului retetele astea in git poate ajung si eu la un site cu informatii utile

    • Dana/ 07.11.2015Reply

      Omule, acum nu se mai pune problema de supravietuire! Nu mai faceti comparatii stupide! Nu zice nimeni sa te tii de schema asta (care la mine a functionat perfect, introducand treptat fructele, fara sa ii fortez stomacul, si renuntand la completarea de san pas cu pas, fara sa urle de frustrare si foame la finalul schemei), pentru ca medicul care urmareste copilul va decide daca i se potriveste si cand ar trebui sa o inceapa. Dar sa lasam comparatiile, caci nu inseamna ca te intorci la mestecarea alimentelor in gura ta, pentru ca in epoca de piatra nu exista blender. Acum ai in vedere, intr-o tara civilizata, calitatea vietii copilului, aportul de vitamine si alte “detalii” care pe vremea de care pomenesti si pana la vremea bunicilor nostri nu existau. Cand din 10 frati supravietuiau 2. Asa de tare m-am saturat de comparatiile astea scoase din context…Sunt aproape sigura ca daca te-ai tine de sfatul medicului si nu ai mai improvIza in functie de ce ai mai citit pe alte site-uri sau ce “gandesti cu propriul tau cap”, ai fi surprins de cat de usor evolueaza lucrurile.

      • Un tata care gindeste cu propiul cap/ 07.11.2015Reply

        hai pe bune!!! nu se pune problema supravietuirii !?!?
        ba exact de supravietuire e vorba aici!!!
        in primul rind supravietuirea nervilor parintilor si apoi a copilui
        newsflash – daca parintele nu-i ok, atunci nici copilul

        ai inceput bine cu “urmati recomandarile medicului”, restul s-a dus de ripa
        important e ce aduci in alimentatia copilului cind anume si cum
        nu “50g mar copt”!!! ci fructe o data la 2 zile (ca impartasit din propriile tale experiente)
        astea cu tona de rabdare din partea parintelui

        te mai felicit sincer pentru atitudinea fata de articolele cu alimentatia fara carne, copii vegani, etc si pentru faptul ca te consulti cu sotul!!!

        regret nespus pentru situatiile in care … “mincam numai mincare pisata, numai piscoturi, mere si orez” (si sa nu ne luam de enumerare in sine) si ASTA VREAU SA EVIT EU!!! incepind inclusiv cu “mincam numai de la mami”

        pina la 18 ani e raspunderea parintelui cum se dezvolta, dupa poate minca si picioare de scaun din partea mea … treaba lui si problema mea daca l-am educat prost.

        ce vad aici sunt chestii artificiale si intretinute artificial
        daca ii tot dati cu nutritionistii verificati inainte ce inseamana alimentatie “selectionata”, cintarita si la ore fixe

        sincer ma asteptam la mai mult

  • Mihaela/ 08.02.2016Reply

    Buna Dana,
    2 intrebari as avea pentru ca nu prea ma descurc cu cantitatile si nu as vrea sa ii dau bebelusului prea mult / putin.
    Branzica facuta cu 500 ml de lapte o imparteai in 2 portii sau era doar pentru o singura portie?
    Cat ficat ii dadeai la o portie si cum ai inceput? Banuiesc ca doar o bucatica si treptat mai mult?
    Multumesc anticipat!

    • Dana/ 08.02.2016Reply

      Branzica era pentru 2 – 3 portii. Toate le dadeam treptat. Mai intai cate o lingurita, pauza 2 zile si apoi din ce in ce mai mult, pana ajungeam la cantitatea zilnic recomandata.

  • Mihaela/ 08.02.2016Reply

    Multumesc mult pentru raspunsul prompt! Asa fac si eu, ii dau treptat. La ficat ma gandeam totusi ca poate trebuie o cantitate mai mica decat pentru restul produselor din carne. Respectiv la o portie tu ii dadeai cca 50 g de ficat sau mai putin?

  • MIHAELA/ 19.04.2016Reply

    Buna Dana.
    M-a ajutat foarte mult schema ta, si inca ma ajuta!
    Am o singura intrebare: ce fel de iaurt ai dat bebelului?Facut in casa (si daca da, poti sa imi spui procedura) saa cumparat din magazin?
    Multumesc anticipat!

    • Dana/ 19.04.2016Reply

      Cumpărat din magazin. La început îi dădeam unul bio cu ambalaj verde, de capra, de la mega image. Acum îi place cel mai mult iaurtul grecesc, adică iaurt de vaca mai gras. Doar brânza i-o făceam în casa.

  • Ele/ 11.05.2016Reply

    Buna! Mi se pare foarte utila schema si incerc si eu la piticul meu de 7 luni. Nu imi e clar la mar cu cereale, se amesteca marul copt cu praful de cereale sau se prepara cerealele conform instructiunilor de pe pachet si apoi se masoara? Scuze dar nu am inteles. Merci

    • Dana/ 11.05.2016Reply

      Eu nu le mai amestecam și cu lapte, ci le puneam direct peste fructe, care oricum mai lăsau o zeama a lor. Habar nu am dacă greșeam, dar parcă inclusiv pe cutia lor scria ca pot fi amestecate și cu fructe.

  • alina/ 01.07.2016Reply

    Buna. Cum reuseai sa il adormi pe Vlad dupa masa fara san? Bebe meu de 8 luni papa mancare dar dupa el cere somn si adoarme alaptat, deci nu pot inlocui in totalitate masa cu solide. Merci.

  • Iulia/ 07.07.2016Reply

    Bună Dana, ce fel de formula de lapte i-ai introdus ca și completare? Ce fel de biscuiți ai folosit, eu tot ce am găsit în comerț conțin fie faina de grâu, fie zahar, sare, E-uri.
    Mulțumesc frumos!

  • Korayna/ 21.09.2016Reply

    Salutare Dana ! Tin cu tot sufletul sa te felicit pt. rabdarea, promtitudinea si bunavointa de care dai dovada. Postarea ta mi-a usurat foarte mult procesul de cercetare pe tema diversificarii avand in vedere faptul ca pedriatul nostru din Austria e foarte vag. Cred ca e normal sa existe opinii diferite pe orice tip de subiect insa mi-as dorii ca lumea sa fie capabila sa nu uite sa se exprime in mod civilizat. Eu una iti multumesc sincer si te rog sa nu te descurajezi sa ne mai impartasesti din experientele tale.

  • Anca/ 17.11.2016Reply

    Din întâmplare am dat peste acest articol și mi s-a părut că m-am întors în timp cel puțin cu 20 de ani. Nu înțeleg de ce ai luat ca pe un afront personal părerea unei mame, avizată de altfel de O.M.S., că testul mulsului cu pompa nu înseamnă nimic și că un copil la un an și trei luni nu se autoînțarcă nicidecum(de fapt el atunci are cea mai mare nevoie de alăptare, mai ales în timpul nopții când se formează prolactina).
    Deși în mod normal nu ne privesc deciziile creșterii puiului tău, totuși făcându-le publice trebuie să-ți asumi comentarii pro și contra… Așadar, din punctul meu de vedere, firesc era să consulți un consultant în lactație în momentul în care ai simțit că ți-a scăzut lactația nu să apelezi la lapte praf. Sunt nenumărate metode de a crește lactația… De altfel, laptele nu dispare de la o zi la alta ci în săptămâni chiar luni, poate ai auzit cazuri despre relactare sau alăptarea copiilor adoptați. Pe urmă, diversificarea clasică cu scheme nu se pretează la toți copiii și pe deasupra nu permite în timp copilului să își dezvolte abilitățile practice de a mesteca și mânui mâncarea solidă. Deci un mare nu înțărcării atât de timpurie, diversificării clasice, chimicalelor gen lapte praf, biscuiți etc. Tot ce-am povestit eu aici se regăsesc în studiile efectuate de O.M.S., UNICEF.
    Ești un model pentru multe mămici și ar fi mare păcat să vedem copii aiurea înțărcați brusc înainte de împlinirea măcar a vârstei de 2 ani când și așa în România doar 12% din mame își alăptează copiii…

    • Dana/ 17.11.2016Reply

      Cand afirmi ca doar 12% din mame isi alapteaza copiii fie esti neinformata, fie lasi sa se inteleaga gresit lucrurile. Procentul de 12% vehiculat de UNICEF, in urma unui studiu de acum cativa ani, se refera la mamele care alapteaza exclusiv timp de 6 luni. Adica acei copii care nu au primit nici macar o singura data lapte praf, nici in maternintate, nici dupa, pana la implinirea varstei de fix 6 luni. In plus, se refera la acei copii care nu au primit nici apa, nici ceaiuri de colici sau altele…deci nimic altceva pana la 6 luni, caci altfel nu s-ar mai considera alaptare exclusiva. Deci nu intra in calcul nici copiii alaptati exclusiv pana la 5 luni si 3 saptamani de exemplu, moment in care sa spunem ca medicul le-a recomandat diversificarea. Drept urmare, procentul de 12% este unul foarte mare pentru Europa. Mame care alapteaza in Romania sunt in procent de peste 90% (nu mai tin minte exact numarul din grafic) si se refera la mamele care incearca alaptarea. Legat de intarcarea la 1 an si 3 luni, a fost dupa o vizita la medic. Sigur, vei spune ca medicul era un cretin. Si al doilea la care am mers la fel de cretin. Si ca un anumit consilier in alaptare, fara studii medicale, ar fi fost in mod cert o solutie mai buna. Poate ca da, poate ca nu. Eu nu sunt atat de categorica in afirmatii precum tine. De altfel, OMS recomanda alaptarea pana la 2 ani si diversificarea dupa 6 luni si pentru ca are in vedere tari precum India sau Somalia. Nu le poti spune lor sa inceapa sa introduca alimente care ar trebui spalate…cu ce apa potabila?! Drept urmare, nici nu le poti cere mamelor din lumea a treia sa urmareasca deficitul de fier sau alte “detalii” ale “luxului” unei tari civilizate din Europa. Asa ca organizatia medicilor din Europa (nu mai stiu numele exact, dar e in postarile mai vechi), spune de exemplu ca diversificarea nu trebuie inceputa mai devreme de 4 luni si nu mai tarziu de 6 luni, caci unor copii le este mai indicat – luand in calcul “detaliile” de mai sus sa inceapa mai repede. Copilul meu nu se mai trezea pentru lapte DE SAN peste noapte de la 2 luni si jumatate. Daca nu mai voia sa stea la san la 1 an si 3 luni, jur ca nu cred ca trebuia sa il fortez. De ce sa nu iti asculti copilul? Cred ca pentru multe mame active sunt un exemplu si pentru faptul ca, desi a pornit foarte greu alaptarea la noi, am reusit sa il alaptez pana la 6 luni (deci sa raman doar pe san, fara completare) si sa continui alaptarea in paralel pana la 1 an si 3 luni. Schemele respective evident ca nu se aplica tuturor copiilor, iar asta am specificat de fiecare data. Ba mai mult, nu m-am apucat sa dau sfaturi medicale, neavand calificarea, ci am sfatuit mamele sa mearga pe sfaturile pediatrului care le urmareste copilul, de fiecare data. Restul, ne putem noi informa cat vrem.

      P.S.: Legat de sfaturile pentru relactare, citeam la un moment dat declaratia uneia dintre reprezentatele La Leche League, evident foarte mare sustinatoare a alaptarii, care avusese 3 copii, dintre care – cu toate eforturile – doar pe unul a reusit sa il alapteze pana la 2 ani si chiar dupa, iar pe ceilalti nu, unul chiar sub 1 an. Deci… la sfaturi stam bine.

      • Anca/ 20.11.2016Reply

        Normal că 90% dintre femei încearcă să alăpteze însă doar 12% reușesc performanța de a continua exclusiv până la 6 luni, ceea ce e un procent extrem de scăzut comparativ cu beneficiile alăptării. În mare parte acest procent mic se datorează personalului medical nepregătit și a societății neinformate. Ca să-ți dau un exemplu, fetiței mele nu i-au depistat frenul lingual și labial: neonatoloaga, medicul de familie, consultanta în lactație de la clinica privată unde am născut și un pediatru. Și uite așa ne-am căznit trei luni cu ragade sângerânde și copil chinuit la fiecare alăptare. De atunci pun sub semnul întrebării orice mi-ar spune medicul despre copilul meu, devorez cărți, citesc articole, mă interesez de studii, statistici doar să înțeleg cât de cât cu ce situație mă confrunt.
        Știu că medicii studiază foarte puțin alăptarea în facultate spre deloc și atunci cum să înțeleagă un subiect atât de vast precum alăptarea? Căci alăptarea pe cât de naturală este pe atât de complexă. Un consultant în alăptare ca să fie certificat IBCLC trebuie să aibă o profesie medicală la bază și practică clinică în domeniu de minim 1000 de ore. Certificarea se obține în urma unui examen internațional ce evaluează cunoștințe și competențe din domenii precum Dezvoltare și Nutriție, Fiziologie și Endocrinologie, Patologie, Farmacologie și Toxicologie, Psihologie, Sociologie și Antropologie, Tehnici de alăptare, Competențe Clinice vizând aspecte începând cu perioada prenatală și până după vârsta de 12 luni ale copilului. Deci mai competent…
        Revenind la studii, se spune că alimentația copilului între 12 și 18 luni trebuie să fie 50% lapte, 50% solide.
        Până la vârsta de 2 ani copiii nu se autoînțarcă ci trec în continuare prin tot felul de procese: greve ale suptului, pusee de creștere, regresii. Mama trebuie să știe cum să își regleze lactația mai ales pe perioada ciclului menstrual când fluxul de lapte scade și gustul laptelui se modifică. Vârsta de 2 ani e considerată limita inferioară a intervalului de înțărcare biologică.
        Îți atașez două articole extrem de utile, poate vei avea nevoie de ele pe viitor:
        https://www.inbratelamami.ro/2014/10/copilul-alaptat-intre-9-si-18-luni-e.html
        https://www.inbratelamami.ro/2015/01/de-ce-sa-alaptam-cat-mai-mult-timp.html
        Recapitulând:
        – sânul se oferă, nu forțat evident, când e semi adormit funcționează cel mai bine.
        – copiii se alăptează și în timpul nopții pentru dezvoltarea prolactinei;
        – un copilaș de 1a3l este mult prea micuț ca să se autoînțarce și cel mai probabil a fost vorba de înțărcare cu biberon în cazul vostru;
        – laptele nu dispare peste noapte;
        – prin înlocuirea sânului cu biberon mă îndoiesc că bebe a avut loc de obiectat și în necunoștință de cauză ți-ai sabotat alăptarea ☹.
        Probabil sună tranșant însă sunt greșeli des întâlnite la mămici. Din păcate nu întotdeauna dispunem de omul potrivit la locul potrivit care să ne ofere susținerea și informația atât de necesare unei alăptări prelungite.

    • Stef/ 14.10.2018Reply

      Draga anca ,citesc cu intarziere postarea aceasta( si ca aceasta inca vreo cateva la fel de radicale) am alaptat cat am avut lapte, da se poate intampla sa te trezesti intr-o dimineata si nu la 1 an si 3 luni ci la 3 luni si sa nu mai ai lapte. Cu tot cu consultant , cu vizite la domiciliu sns-uri seringi lingurite pastile ceaiuri chinuit copilul la un san gol lapte nu a mai fost. La fel s-a intamplat si cu mama mea pe vremea cand lp nu era deci interesul de a alapta era maxim.asa ca stii tu ca nu poti pierde laptele de la o zi la alta …iata ca nu se aplica ..il pierzi . Si ii dai lp si il iubesti si ii asiguri confort psihic …detest lucrurile atat de radicale si oamenii atotstiutori

  • Ana/ 24.03.2017Reply

    Draga Anca , tu ești tipul de mămică usor maniaca In subiectul alaptarii. Pana la un an , sanul e arhisuficient pt copil . Mania alăptării in zilele noastre e la un nivel dubios.
    Si eu alăptez ,așa ca nu s p aiurea.

  • Cristina/ 06.04.2017Reply

    Ce fel de lapte. Ai dat la bebe

  • Alexandra/ 21.06.2018Reply

    Dana, sper sa vezi ceea ce scriu desi observ ca articolul e scris din 2015.
    In primul rand, iti multumesc din tot sufletul pentru ceea ce ai scris- eu ca mama pentru prima data, intr o tara straina.. mi-a fost de mare, mare ajutor sa gasesc schemele tale.
    Te rog daca poti ma ajuti cu o nelamurire, e legata de pireul de legume: cu morcov, dovlecel, radacinoase, cand adaugi brocoli sau conopida, sau alta legume, vin adaugate una cate una sau pot pune mai multe deodata pe langa cele de baza?
    Cate legume pot adauga ?
    Si, fiindca am mare baza in ceea ce spui, imi poti spune daca i-ai dat sau ii dai lui Vladut Vitamina D picaturi sau ulei de peste?
    Chiar iti multumesc si sper sa imi poti raspunde.

    • Dana/ 22.06.2018Reply

      Legumele le-am adaugat una cate una, ca sa stiu exact daca e vreuna anume care nu ii prieste, de exemplu. Legat de vitamina D, i-am dat picaturi pana aproape de 2 ani, cand am schimbat cu pastile, pentru ca la analize D-ul i-a iesit in limite normale, dar la limita de jos. Si acum ii dau in lunile cu “r”, adica cele mai intunecate. Dar ca sa stau si eu linistita, te rog intreaba si medicul daca tot ce ai preluat de aici I se potriveste si copilului tau.

  • Ani/ 24.08.2018Reply

    Copilasului nostru in varsta de 16 luni nu i-am dat niciun produs lactat pana acum, deoarece nu avem incredere in producatorii de profil (am folosit laptele de migdale). Insa am descoperit produsele Artesana si i le-am introdus in alimentatie. Scriu din experienta personala.

    Toleranta a fost exceptionala atat la Iaurtul de capra natural cat si la Smantana pe care i-o punem in supa de legume sau in piureuri.

    Faptul ca produsele Artesana nu contin coloranti, conservanti sau lapte praf, le confera un gust inimitabil. De incredere, eu recomand produsele lor – poate sunt mamici care nu-s decise ce fel de produse lactate sa le ofere copilasilor lor.

    Cu stima,
    Ani.

  • Alice/ 28.08.2018Reply

    Inainte de a mai posta scheme cu mancare cantarita si sfaturi despre “parenting” sa va amintiti de poza asta https://www.nationalgalleries.org/art-and-artists/130207/starving-twenty-four-year-old-mother-child-biafra

    • Dana/ 01.09.2018Reply

      Nu iti inteleg demersul. Da, suntem norocoși ca putem sa le oferim copiilor nostri mancare, ca exista apa potabilă, ca rata de mortalitate infantilă e mult mai mică la noi decat in alte tari.

  • Alice/ 28.08.2018Reply

    Si inca un lucru: eu am inteles din postarea initiala ca se trezea mai des noaptea pentru ca nu ii mai ajungea laptele de san (dupa cum spune Dana) si i se facea foame. De ce se vorbeste despre autointarcare, in conditiile in care copilul nu numai ca nu refuza sanul, dar se si trezea noaptea sa il ceara?
    Nu judec, doar intreb pentru ca vreau sa lamuresc aceasta inconsistenta logica.

    • Dana/ 01.09.2018Reply

      Nu voia să mai stea la san, dar foame ii era. Începuse să stea tot mai puțin, iar eu credeam ca e doar mai eficient si ca trage la fel de mult intr-un timp mai scurt. Doar că, stand tot mai puțin, având chef sa se ridice de la pieptul meu si sa plece in explorare prin camera, a scăzut treptat și lactatia. Asta începând cu 11 luni. Asa ca la un moment dat nu mai voia să stea la san, de unde primea prea putin pentru nevoile lui, și se trezea de foame. La 1 an si 3 luni nu a mai vrut deloc sa suga si i-am respectat alegerea. Nu inteleg unde e problema.

  • Alice/ 10.10.2018Reply

    Nu e nicio problema, m-ai lamurit.

  • Oana/ 26.10.2018Reply

    Buna Dana stiu ca articolul tau e scris de ceva timp dar sper sa imi raspunzi. Micuta mea are 1 an si 3 saptamani eu nu sunt la fel de norocoasa ca tine vesnic aveam probleme cu mancare nu e mancacioasa deloc. Cate grame manca vlad la o masa la 1 an. Noi daca mancam 100 grame . Supa de pui cu teitei manaca mult sau ciorba dar pediatra zice sa nu-i mai dau ca nu o ajuta cu nimic nu se ingrase de supa?. Adevarul e c a e si slabuta are 8 kg jumate doar.analizele ii sunt perfect doar ca nu se îngrașă. Multumesc va pupam

  • Larisa/ 27.02.2019Reply

    Bună te rog poți să-mi zici ce fel de lapte i-ai dat ?mulțumesc

Leave a Comment